Communicatie

Communicatie 

Essentie
Temidden van het gekrakeel van alle online en offline communicatie en social media vergeet menig organisatie de essentie van communicatie: het Latijnse communicare, gemeenschappelijk maken.
Het effect van communicatie moet zijn dat alle stakeholders die van belang zijn voor de organisatie-ambitie daarin hun rol nemen.

Meer dan woorden
Alle gedrag is communicatie (communicatiewetenschapper en psycholoog Paul Watzlawick). Communicatie gaat zowel over de inhoud van de boodschap als over de onderlinge relatie. Deze insteek maakt communicatie niet alleen boeiend maar ook zeer bruikbaar om ambities te realiseren. 
Hier spelen bedrijfs-DNA, de Roos van Leary en competenties een rol. 

Bedrijfs-DNA zijn de eigenschappen die een organisatie onderscheiden van andere. Bedrijfs-DNA is onderhevig aan verandering en wordt beïnvloed door de komst en vertrek van personeel en marktomstandigheden. Soms verschilt het eigen beeld van de organisatie met de praktijk of met het beeld dat klanten en andere stakeholders ervan hebben. Bedrijfs-DNA uit zich in communicatie.

De onderlinge relaties in de organisatie zijn van belang om een ieder – zeker personeel op kritische succesfuncties – zijn rol volwaardig te kunnen laten vervullen. Soms is competentieversterking nodig om personeel steviger hun rol te laten innemen. Ook ijking van de relatie met relevante stakeholders, zoals klanten of leveranciers, is van belang. Vervult de organisatie een expert-rol, een dominante rol of die van underdog?

Meer weten?
Vul hieronder uw gegevens in en ik neem contact met u op.

 

Bedrijfsnaam

Uw naam

Uw e-mailadres

Uw telefoonnummer

Copyright 2018  SPIEGELLICHT